perjantai 23. syyskuuta 2011

uunilohta ja 3 pientä vompattia

Terc!

Hei katos mä oon ollut ahkera tyttö tänään! Aamulla (eli kello 12..) mentiin Citymarkettiin, kun siellä oli alepäivät! Ihan kun me muka säästettäis sillä jotain, kun ostetaan 2 kertaa enemmän ku yleensä. Ollaan äidin kanssa molemmat oikeita aleporsaita. Sitten mä ihan pesin meidän saunan! Olin kuulkaa todella hehkee näky alusvaateillani lauteiden alla juuriharjan kanssa jynssäten. Mutta puhdasta tuli! Uskokaa tai älkää, mä jopa osaan siivota!
Seuraavaksi alkoi ruoanlaitto..


.. ja ruokana toimi uunilohi! Mä rakastan lohta yli kaiken, joten oli aika mieluisa homma!
Näillä homma lähti käyntiin:
• Ruodoton lohifile Mustasta Pekasta (eli K-Supermarket)
• Pirkan kotimaiset pestyt perunat
• Sitruuna (lime käy myös!)



.. ja mausteina:
• Mustapippuri
• Soyakastike
• Suola
• Sokeri

Ensin duunasin marinaadin kalalle soyasta, sitruunasta ja sokerista. Kaadoin sen laakealle alustalle ja kumosin kalan väärinpäin lätäkköön (mun sanavalinnat on tosi ammattitaitoisia, tiedän!)..





Voilá! Jätetään fisu hautumaan ja käydään kastikeen kimppuun. Sekoitetaan ranskankermaa/maustamatonta jugurttia, raastettua kurkkua, sitruuna, tilliä sokeria, suolaa ja sipulia (mä käytin kevätsipulia ja valkosipulijauhetta). Mun tyylillä soossi näyttäis tältä:



Jutskeli jääkaappiin ja käsiksi potatoihin ja porkkanoihin!




Kun kala on hautunut soyajutussa, käännä lohi nahka alaspäin ja sirottele tuoretta/kuivattua tilliä ja mustapippuria päälle.



Kun kala on uunissa, tee vaikka salaatti ja käskytä ystäväsi/sisaresi kattamaan pöytä. Meillä salaattina toimi paprika, kurkku, salaatti, mozzarella salaatti.



Vartin päästä kalan pitäisi olla valmis (paista 225 asteessa).



Valmista! Kaikki jutut pöytään ja tunnelma kuntoon..


Saanko esitellä samalla mun ekalla luokalla ompeleman patalapun.. Toi kauniimpi osa on mun mummun kutomaa kun ite en jaksanut, oli sen niin rankkaa ja paljon muita bisneksiä samaan aikaan.. 7 vuotiaana kun oli niin hirveesti tärkeämpiäkin juttuja joo..!



Haali itsellesi mahdollisimman sekopäinen pöytäseurue:



.. ja kaiken pitäisi olla valmista! Mä tiedän että tää oli aika amatöörimainen ja epätarkka ohje, joten kyselkääpä tarkennuksia sitten! :D Ruoasta tuli oikein makoisaa ja ehkä vähän turhankin äänekäs ruokailuseura oli ihan viihdyttävää..



Meidän sekopäinen perhe iltamme. Ihan oli äidin viinilasi. Mukavaa viikonloppua teille, olette ihania!

7 kommenttia:

  1. mungolife2 :s keksi jotain omaa!

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. ANONYYMI

    Mä en voi käsittää näitä kommentteja. Ehkä meissä on jotain samaa, mutta en kyllä kopioi tässä ketään, joten meneppä itse kehittelemään jotain omaa jos tämä häiritsee :D

    HENNARIIKKA

    Suosittelen kyllä todella lämpimästi! Ihanaa että uskaltauduit, kiva tietää että kuka ihanainen siellä kirjoittelee ♥ Kiitos muru!

    VastaaPoista
  4. Sori että poistin kommentin, viihdyn paremmin anonyyminä, aina kun kommentoin laitan sitten perääni nimimerkikseni Hemuli
    t:Hemuli

    VastaaPoista
  5. hei tää oli kiva postaus, ei sillä ettei ne yleensä olis, mut oli hauskaa vaihteluu et tuliki ruka-juttu :)

    VastaaPoista
  6. ANONYYMI

    ei väliä millä nimellä kommentoit, tee niin ku tuntuu hyvältä! :) Se että kommentoit jotenkin on pääasia :)

    VEERA

    kiitos kiitos, vaihtelu virkistää! (haha ruka ;D)

    VastaaPoista
  7. SOIJA, ei soya!

    Saakelin häiritsevää :-D

    VastaaPoista